V časoch keď prichádzajú prevratné novinky je vždy na mieste opýtať sa, načo je to vlastne dobré? V tomto článku sa pozrieme na praktické využitie tohto nástroja, jeho silné stránky, ale aj obmedzenia.
Na prvý pohľad to vyzerá ako stredoškolský projekt navrhnutý v roku 2005. Jednoduché rozhranie, ktoré pracuje s obyčajným textom však za 2 mesiace malo toľko používateľov ako dovtedy najrýchlejšie rastúci TikTok za 9. Za týmto jednoduchým zjavom sa však ukrýva pokročilá technológia, v ktorej jedni vidia úplne nový vesmír príležitostí, zatiaľ čo iní zase cestu do pekla v záujme pokroku. To je však na inú debatu.
Používať ChatGPT je asi ako rozprávať sa s priateľským programom, ktorý vstrebal informácie z polovice internetu a preto dokáže (nie vždy správne) odpovedať na akúkoľvek otázku či vstup, a pritom aj znieť ako človek. Rozumie kontextu, vie nadväzovať na predošlé úlohy a s dávkou nadsázky môžeme povedať, že vie byť aj trochu kreatívny. Kto však čaká, že Chat GPT je niečo ako čarovná skrinka, do ktorej pošepká svoje želanie a vypadnú z nej nápady na kampane hodné Cannes, bude sklamaný. V tomto dobrého kreatívca (tak skoro) nenahradí.
Tak na čo je to potom dobré?
Hoci táto umelá inteligencia, alebo skôr jazykový model dokáže veľa vecí, vždy je na mieste pýtať sa, či majú tieto schopnosti aj konkrétne využitie. Neexistujú best practices. Mimo IT sveta ani experti. Existujú pionieri, ktorí hľadajú praktické využitie pre niečo, čo je stále vo vývoji, pracuje s obrovským kvantom informácií a dokáže to dávať odpovede ako človek.
Takže, načo je ChatGPT dobré pre marketéra, alebo napríklad začínajúceho podnikateľa, ktorý zastáva minimálne tri funkcie a má vždy viac práce než pracovnej sily?
Drafty a „polotovary“
Potrebujete rýchlo napísať predajný newsletter či email zdvorilo urgujúci neuhradenú faktúru. Niekto nerád píše, pre iného je zase najhoršie začať či dostať sa k pointe. Stačí zadať príkaz a ChatGPT vám za pár sekúnd vygeneruje výstup, ktorý síce možno nie je hneď súci na CTL C – CTRL V a odoslanie, ale dostanete na. 75% použiteľný polotovar, ktorý viete okažite prispôsobiť podľa vlastného uváženia. Chcete zmeniť štýl prejavu? Skrátiť? Predĺžiť? Stačí pár iterácii, trochu finálneho „výbrusu“ a máte hotovo.
ChatGPT sa dá použiť aj na tvorbu popisiek pre produkty na základe kľúčových slov. Často je ľahšie upraviť text hotový na 70% ako písať všetko od nuly.
Ak však hľadáte inšpirácie na originálne slogany, prípadne kampaňové idey, veľmi nepochodíte. ChatGPT pracuje s tým čo už existuje, takže vo väčšine prípadov docielite priemerný výstup. A priemernosť je presne to, čomu sa má kreativita vyhnúť oblúkom.
Rešerš
Potrebujete sa rýchlo zorientovať v nejakom odvetví, zmapovať si segmenty, najčastejšie „boliestky“a na základe toho vybrainstormovať zoznam tém na komunikáciu? Za minútu. Doplňte k tomu vašu expertízu alebo jedinečný uhol pohľadu, a máte základ pre obsahovú mašinériu.
Samozrejme, „výcuc“ z internetu nemusí byť vždy úplne presný alebo aktuálny, a preto nikdy úplne nenahradí rozhovor so živými zákazníkmi. Či už potrebujete kvalitatívny a kvantitatívny prieskum, viete si za krátky čas vygenerovať celkom kvalitný dotazník, s rôznymi typmi pomerne dobre naformulovaných otázok. Jasné, nie je to úplne ako od profesionálnej prieskumnej agentúry, ale so základnou dávkou „sedliackeho rozumu“ si všetko viete pomerne rýchlo upraviť do použiteľnej podoby. Lepšie je mať aspoň niečo, ako nič. S distribúciou a vyhodnotením si však musíte poradiť sami.
Štruktúry a šablóny
Či už ide o interný projekt, alebo spoluprácu s dodávateľom, najčastejší zdroj nedorozumení a nespokojnosti býva zadanie. Vágne, bez jasných cieľov, bez kritérií úspešnosti. Pritom všetkému sa dá celkom ľahko vyhnúť.
Nech už zadávate akýkoľvek projekt či činnosť, viete si v ChatGPT vygenerovať štruktúru zadania, aby ste na nič nezabudli a doplnili všetky potrebné informácie.
Okrem zadaní si viete vyrobiť šablóny pre edičné kalendáre, kampaňové kalendáre, plány, reporty, analýzy, checklisty…
Samozrejme, vždy bude nutný nejaký váš vstup, pretože ChatGPT nepozná interné špecifiká vašej firmy a zrejme nebude brať do úvahy rôzne nuansy vášho odvetvia.
Zhrnutie
Umelá inteligencia svojim názvom akosi nabáda k tomu myslieť si, že by mala (aspoň v najbližšej budúcnosti) nahradiť človeka. Myslím si však, že najlepšie využitie umelej inteligencie, aspoň zatiaľ, je v spolupráci so skutočnou ľudskou tvorivosťou, odbornosťou a schopnosťou prijímať rozhodnutia. AI dokáže odbúrať monotónne úlohy bez pridanej hodnoty, pripraviť podklad, ktorý sa dá ľahko vylepšiť a prispôsobiť a dokáže veľmi rýchlo ponúknuť užitočné odpovede založené na obrovskom kvante informácii. Stále však najlepšie funguje v kombinácii s človekom, ktorý sa slepo nespolieha na výstupy, ale dokáže ich vylepšiť, prispôsobiť si ich a vložiť do nich svoje poznatky a kreativitu.
Ak si chcete vyskúšat prácu s týmto užitočným, ale aj zábavným nástrojom a objaviť možnosti využitia zaregistrujte sa na otvorený DIVINO workshop. Kde si ukážeme základy práce s ChatGPT, ďalšie možnosti ako zrýchliť a zefektívniť rôzne pracovné činnosti, ale aj stimulovať vlastnú tvorivosť.
A ak vás zaujíma, ako umelá inteligencia ovplyvní marketing, marketérov a ďalšie kreatívne povolania, uložte si do kalendára termín4.10.2023. Na konferencii BrainScale uvidíte veľa zaujímavých ľudí, ktorí sa podelia o svoje skúsenosti s využitím umelej inteligencie v marketingu a o to, ako vnímajú budúcnosť tejto technológie.