LinkedIn je sociálna sieť, ktorá slúži na prepojenie pracovných kontaktov, zamestnancov a firiem.
Hlavnou výhodou je nadväzovanie profesionálnych kontaktov s ľuďmi vo vašom odvetví po celom svete, zviditeľnenie firmy a zvýšenie si šancí na získanie práce.
Na LinkedIn-e je viac ako 850 miliónov používateľov z viac ako 200 krajín. Na Slovensku je to vyše 450 tisíc používateľov.
LinkedIn patrí k najstarším aktívnym sociálnym sieťam. Vznikol v roku 2003 v Kalifornii. Jeho zakladateľom je Reid Hoffman, bývalý zamestnanec spoločnosti Apple.
V súčasnosti je jednou z najpopulárnejších profesionálnych sociálnych sietí na celom svete.
Typy profilov
Bezplatné a spoplatnené profily
Ak ste na LinkedIn-e nový a so sociálnou sieťou sa ešte len zoznamujete, odporúča sa začať s bezplatnou verziou, ktorá vám umožní využívať hlavné funkcie. Po vyplnení profilu môžete nadväzovať kontakty a “connections” s ľuďmi z práce či zo školy. Môžete sledovať ľudí z vášho odboru, ako aj iné relevantné skupiny, s ktorými sa budete každý deň vzdelávať. Získate prístup k rôznym aktivitám a diskusiám, kde budete môcť zdieľať svoje skúsenosti.
Bezplatná verzia vám umožňuje pridávať si ľudí do siete kontaktov, písať blogové príspevky a vytvárať si vlastný profil. Pre začiatočníkov je to skvelý spôsob ako sa dostať do kontaktu so širším publikom.
Pre tých, ktorých LinkedIn zaujal viac je k dispozícii LinkedIn Premium s rôznymi typmi rozšírených funkcií.
Premium Career vám pomôže zamestnať sa a presadiť sa v profesijnom živote.
Premium Business poskytuje podrobné obchodné informácie a rozšíri vaše podnikanie.
Premium Sales Navigator pomáha získavať potenciálnych klientov a budovať skupinu stálych zákazníkov.
Premium LinkedIn Learning slúži na vzdelávanie a zlepšovanie vašich pracovných zručností.
Osobné a firemné LinkedIn profily
Osobný profil (personal profile) predstavuje skvelú príležitosť pre jednotlivcov na zdieľanie svojho životopisu a hľadanie nových pracovných príležitostí. Sociálna sieť vám umožňuje zdieľať svoje skúsenosti, schopnosti a znalosti so širokou verejnosťou.
Môžete tak nadobudnúť nové kontakty, ktoré vám pomôžu presadiť sa na trhu práce.
Ak ste so svojou pracovnou pozíciou spokojní, na LinkedIn-e môžete čerpať inšpiráciu a motiváciu od iných ľudí.
Sociálna platforma LinkedIn dáva široký priestor firmám na prezentáciu prostredníctvom vlastného firemného profilu (business profile).
Môžu ju využiť na propagáciu svojich produktov, služieb alebo na zverejňovanie nových pracovných príležitostí. Vďaka LinkedIn-u si môžu vybudovať medzi zákazníkmi stabilné miesto na trhu.
Pri propagácii produktov je dobré vyzdvihnúť ich pozitívne vlastnosti, výhody produktu a zároveň nezabudnúť pridať odkaz, ktorý ich presmeruje priamo na webovú stránku.
Rovnako ako personal profile využívajú zamestnanci, business profile pomáha zamestnávateľom pri hľadaní vhodných uchádzačov na voľné pracovné miesto. Ponuku práce je možné zverejniť priamo na firemnom profile alebo kontaktovať vybraného uchádzača prostredníctvom direct message.
Ako používať LinkedIn?
Môžete ho používať viacerými spôsobmi. LinkedIn funguje ako váš virtuálny životopis, ktorý zahŕňa informácie ohľadom vášho vzdelania, pracovných skúseností a pozícií, ktorých ste boli súčasťou. Je dobré zadávať aj svojich konkrétnych klientov, čo vám zvyšuje dôveryhodnosť. Nehanbite sa odhaliť svoje silné stránky.
Sledujte, followujte, firmy, ktoré vás zaujímajú, aby ste mali prehľad o nových ponukách, pracovných príležitostí a spoluprácach.
Je dobré zapájať sa do diskusií alebo aj nejakú diskusiu vytvoriť pridávaním príspevkov na nástenku. Zásadný rozdiel medzi inými sociálnymi sieťami a LinkedIn-om je dĺžka príspevku. V porovnaní s ostatnými platformami sa tu dajú zverejňovať dlhšie príspevky a články.
Môže ísť o príspevky ohľadom nových produktov alebo služieb, zaujímavosti z odvetvia vášho podnikania alebo rady a tipy. Nesmiete zabúdať ani na fotografie.
Hlavným prínosom LinkedIn-u pre jednotlivcov je propagácia medzi firmami ako potenciálnymi zamestnávateľmi a medzi ďalšími užívateľmi a s tým spojený rast profesionálnej reputácie.
Z pohľadu firmy je hlavnou výhodou budovanie si dobrého mena a PR, propagácia značky a blízky kontakt so zákazníkom.
Ak sa ako firma chcete inšpirovať firemným profilom, dobrým príkladom je LinkedIn profil našej marketingovej a PR agentúry DIVINO, ktorá je špecialistom na správu osobných a firemných profilov na sieti LinkedIn.