CSR je zodpovednosť firiem za ich vplyv na spoločnosť a životné prostredie
10. marca 2025

Čo je to CSR

CSR (Corporate Social Responsibility) je zodpovednosť firiem za ich vplyv na spoločnosť a životné prostredie. Firmy, ktoré sú spoločensky zodpovedné, sa venujú nielen dosahovaniu zisku, ale pri svojich rozhodnutiach zohľadňujú, ako ich podnikanie ovplyvňuje ľudí, komunitu a prírodu.

Úvod do CSR

Koncept spoločenskej zodpovednosti firiem sa vyvíjal od polovice 20. storočia. Na začiatku išlo hlavne o filantropické  aktivity, ktoré sa časom premenili na širší prístup, kde firmy začali zohľadňovať aj sociálne a ekologické faktory pri tvorbe svojich podnikateľských stratégií.

CSR je o dobrovoľnom záväzku firiem správať sa eticky a prispievať k ekonomickému rozvoju pri súčasnom zlepšovaní kvality života zamestnancov, ich rodín, lokálnej komunity a spoločnosti ako celku.

Rozdiel medzi CSR a ESG

CSR (Firemná sociálna zodpovednosť) a ESG (Environmentálne, sociálne a riadiace faktory) sú dva pojmy, ktoré sa zaoberajú etickými a udržateľnými praktikami v podnikaní. Hlavný rozdiel medzi nimi spočíva v tom, že CSR sa zameriava na dobrovoľné aktivity, ktoré si firmy zvolia na podporu spoločenskej zodpovednosti.

Na druhej strane ESG predstavuje širší rámec, ktorý v súčasnosti podlieha reguláciám Európskej únie a od budúceho roka sa stane povinným pre všetky podniky. Zatiaľ čo CSR je v podstate iniciatíva podnikateľov založená na ich vlastnej vôli, ESG je právne záväzné a jeho implementácia bude vyžadovať konkrétne opatrenia a reportovanie.

Prínosy CSR pre firmy a podnikateľov

Spoločenská zodpovednosť podnikov (CSR) prináša špecifické benefity pre rôzne veľkosti podnikov.

Pre živnostníkov je CSR kľúčom k budovaniu osobnej značky a dôveryhodnosti. Jednoduchšie komunikujú svoju pridanú hodnotu, odlišujú sa od konkurencie a získavajú nových klientov prostredníctvom transparentného a zodpovedného prístupu.

Malé firmy môžu prostredníctvom CSR posilniť svoje vzťahy v lokálnej komunite. Vytvárajú užšie prepojenie so zákazníkmi, zvyšujú svoju reputáciu v okolí a otvárajú si cestu pre potenciálnu spoluprácu s väčšími podnikmi. Zároveň môžu systematicky znižovať prevádzkové náklady implementáciou udržateľných postupov.

Stredné podniky vnímajú CSR ako nástroj na systematickejší prístup k podnikaniu. Zlepšujú riadenie rizík, stávajú sa atraktívnejšími pre investorov a zvyšujú motiváciu zamestnancov prostredníctvom jasnej spoločenskej stratégie.

Pre veľké podniky je CSR komplexnou strategickou záležitosťou. Ide o globálny nástroj budovania firemného imidžu, prípravu na legislatívne zmeny a znižovanie uhlíkovej stopy. Prostredníctvom systematického reportingu a strategického plánovania udržateľnosti zvyšujú svoju medzinárodnú konkurencieschopnosť.

Veľké podniky sa v rámci CSR pripravujú na legislatívne zmeny a znižovanie uhlíkovej stopy

Čo považovať za CSR aktivity

1. Environmentálne aktivity

  • Znižovanie emisií: Zameranie sa na znižovanie uhlíkových emisií, zlepšovanie energetickej efektívnosti a prechod na obnoviteľné zdroje energie.
  • Ochrana prírody a biodiverzity: Podpora projektov na ochranu prírody, výsadba stromov, ochrana ohrozených druhov.
  • Recyklácia a znižovanie odpadu: Zavádzanie systémov na recykláciu, obmedzovanie odpadu a podpora cirkulárnej ekonomiky.

2. Sociálne aktivity

  • Podpora vzdelávania: Podpora vzdelávacích iniciatív, štipendií pre študentov, mentoring alebo vytváranie pracovných miest pre mladých ľudí.
  • Zlepšovanie pracovných podmienok: Poskytovanie bezpečných, zdravých a spravodlivých pracovných podmienok pre zamestnancov.
  • Zdravie a wellness: Podpora programov na zlepšenie fyzického a duševného zdravia zamestnancov alebo podporovanie verejných zdravotných iniciatív.
  • Podpora miestnej komunity: Investovanie do lokálnych projektov, podpora charitatívnych organizácií alebo dobrovoľníctvo zo strany zamestnancov.

3. Etické a transparentné podnikanie

  • Dodržiavanie etických štandardov: Uplatňovanie princípov fair play v obchodných vzťahoch, boj proti korupcii, podvodom a neetickému správaniu.
  • Transparentnosť: Otvorenosť o podnikových procesoch, udržateľnosti, finančných správach a rozhodnutiach týkajúcich sa spoločnosti.

4. Hospodárske aktivity

  • Podpora miestnych dodávateľov: Sústredenie sa na nákup od lokálnych a etických dodávateľov, ktorí sa riadia rovnakými hodnotami.
  • Inovácia a udržateľný rast: Podpora inovácií, ktoré prispievajú k udržateľnosti, efektívnosti a zlepšeniu kvality života.

5. Kultúrne aktivity

  • Podpora kultúry a umenia: Sponzorovanie kultúrnych podujatí, podpora umelcov alebo zachovávanie kultúrneho dedičstva.
  • Rovnosť a diverzita: Podpora rovnosti pohlaví, zlepšovanie inklúzie a rozmanitosti v pracovnej sile.
Jednou z CSR aktivít firiem môže byť podpora rodovej rovnosti a zlepšovanie inklúzie v pracovnom prostredí

6. Zodpovedné produkty a služby

  • Etický marketing: Poskytovanie transparentných informácií o produktoch, etických praktikách výroby a dopade na životné prostredie.
  • Udržateľné produkty a služby: Vývoj produktov, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu, podporujú zdravie alebo zlepšujú kvalitu života.

CSR v praxi

Naši klienti, ako aj my, sa aktívne zapájame do rôznych CSR aktivít, ktoré sú zamerané na podporu udržateľnosti, zlepšovanie životného prostredia a pozitívny vplyv na spoločnosť. 

Naše iniciatívy sa rôznia od environmentálnych projektov, ako sú implementácia zelených technológií a podpora obnoviteľných zdrojov energie, až po sociálne programy, ktoré sa zameriavajú na vzdelávanie, rozvoj komunity a podporu rôznych znevýhodnených skupín.

biela perla

Známy výrobca ústnej hygieny z regiónu Tatier integruje do svojej výrobnej praxe množstvo ekologických princípov, ako sú:
  • využívanie solárnej energie,
  • používanie recyklovateľných obalov, 
  • ponuka produktov bez obalu a
  • preferovanie lokálnych materiálov.

Pri príležitosti Svetového dňa úsmevu každoročne organizuje zbierku SDU, z ktorej výťažok je určený na podporu lokálnych projektov. Vďaka tejto iniciatíve pomohli napríklad škole v Dolnom Smokovci vybudovať zelenú triedu v podobe altánku so záhradou a tiež podporili cievne oddelenie v kežmarskej nemocnici, ktoré využilo získané prostriedky na nákup časenkového systému.

Biela perla každoročne organizuje zbierku SDU, z ktorej výťažok je určený na podporu lokálnych projektov

Slovenská sporiteľňa

Nadácia Slovenskej sporiteľne sa už tretí rok po sebe rozhodla vyčleniť štvrť milióna eur na podporu inovatívnych zelených riešení v mestách, obciach a komunitách po celom Slovensku.

V rámci grantovej výzvy „Pre budúcnosť“ spolupracovala s DIVINO a Ateliérom Pútnici na vytvorení kreatívneho konceptu, ktorý zahŕňal aj video odkaz s cieľom osloviť čo najširšie publikum. Tento rok Nadácia SLSP podporila celkovo 19 projektov, ktoré prispejú k udržateľnému rozvoju našich miest a obcí.

DIVINO

V DIVINO si plne uvedomujeme význam spoločenskej zodpovednosti a preto sa dlhodobo angažujeme v oblasti vzdelávania neziskových organizácií o týchto témach. 

Naša podpora neziskového sektora zahŕňa aktivity ako príprava balíčkov pre seniorov či pravidelné upratovanie okolia našich priestorov. Tradíciou našich Vianoc je, že namiesto hmotných darčekov pre našich zamestnancov každý rok finančne podporíme organizácie, ktoré sa venujú pomoci ľuďom v núdzi alebo zvieratám.

Veríme, že aj menšie firmy môžu významne prispieť k budovaniu silnejších a udržateľnejších komunít, čím vytvárajú pozitívny dopad na spoločnosť i životné prostredie.

Ako správne komunikovať CSR a ESG aktivity?

Chceli by ste v rámci svojej firemnej komunikácie efektívne vyzdvihnúť vaše CSR a ESG aktivity? PR a komunikačná agentúra DIVINO je pre vás tým správnym partnerom. Naša expertíza v oblasti komunikácie zaručí, že o vás bude počuť. Pomôžeme vám nielen zviditeľniť vaše iniciatívy o udržateľnosti, ale aj posilniť imidž vašej značky a jej zodpovednosť voči spoločnosti a životnému prostrediu. Kontaktujte nás a spoločne vytvoríme silnú komunikáciu, ktorá bude odrážať vaše hodnoty.

Ďalšie blogy