Čo si všimnete ako prvé, keď kliknete na nejaký profil na Instagrame? Medzi prvými vecami, na ktoré vám padne pohľad, je určite počet followerov, ktorý daného influencera či influencerku sleduje. Ak tam svieti poriadne vysoké číslo, budí to dojem dôležitosti, úspechu, prísľub zaujímavého obsahu a akosi podvedome vás to láka tiež kliknúť na tlačidlo sledovať.
Možno v kútiku duše závidíte miliónovým influencerom a sklamane pozeráte na vlastný profil, kde sa vám za nič na svete nedarí napriek kvalitným fotkám a príspevkom zvýšiť to čarovné číslo.
Nevešajte však hlavu. Aj s pártisícovým publikom si dnes dokážete vybudovať kariéru na sieťach. Potvrdia vám to aj odborníčky na online marketing, s ktorými sme sa pozreli na trend mikro- a nanoinfluencerov. Ak k nim patríte aj vy a chcete vďaka svojmu profilu zarábať, ich rady pre vás budú viac než užitočné.
Som už influencerka?
Státisícová základňa followerov síce pôsobí super, ale nejedna firma či agentúra, ktorá s veľkými influencermi spolupracuje, by vám vedela rozprávať, aké je to s nimi občas náročné. Je na nich vyvíjaný tlak neustále niečo pridávať, majú kvantá spoluprác, často nestíhajú promptne reagovať a komunikovať s klientom.
Nehovoriac o tom, že reklama na ich profiloch je drahá a nie vždy to má pre firmu taký efekt, aký by očakávala. Preto sa spoločnosti začali obzerať po menších influenceroch, ktorí majú omnoho osobnejší prístup a autentickejší obsah. A, prekvapivo, neraz dokážu produkt predať lepšie než známe veľké instagramové mená.
O akých počtoch sledovateľov sa teda vlastne bavíme? „Ktokoľvek, kto má viac ako tisíc followerov, už môže byť považovaný vo svojom odbore za influencera. Pod 10-tisíc followerov hovoríme o nanoinfluencerovi a od 10-tisíc vyššie o mikroinfluencerovi. Veľmi však záleží na téme, ktorej sa na profile venujete. Pri špecifickom zameraní môže stačiť aj tisíc fanúšikov, ktorých práve vaša téma zaujíma a nenašli ju na žiadnom inom profile v podobe, ktorá je pre nich atraktívna,“ vysvetľuje social media manažérka Janka Bombová, ktorá vyše šesť rokov pomáha ženám vybudovať si osobnú značku a úspešný profil, ktorý predáva.
Svetové médiá uvádzajú, že mikroinfluencerom ste dovtedy, kým nepresiahnete hranicu stotisíc followerov, ale asi by sa to malo brať individuálne od krajiny ku krajine. Na našom malom Slovensku sa už aj 30či 40-tisíc považuje za pekný úspech a viem si predstaviť, ako by sa niektoré známe influencerky mohli uraziť, ak by ste im dali pred tento titul predponu mikro-. Je ťažké porovnávať sa s USA či inými ľudnatejšími štátmi, ostaňme teda doma na našom piesočku a poďme si konkrétne povedať, čím si ako mikroinfluencerka získate priazeň u klienta.
Rozhoduje cena a dôveryhodnosť
Podľa Janky Bombovej už opadol ošiaľ, keď si firmy dohadovali spolupráce len s veľkými menami na sociálnych sieťach. Dôvodov je hneď niekoľko. Tým prvým a najvýraznejším, ktorý sme už načrtli, je cena.
„Veľkí a známi influenceri si pýtajú viac peňazí ako menší. A pri prezentácii produktu ho nestačí zmieniť raz. Pri množstve príspevkov a storiek, ktoré veľkí influenceri denne produkujú, to zanikne. A na to, aby si firma mohla dovoliť opakované zmienky v príspevkoch a storkách (aby tomu followeri uverili, že influencer daný produkt naozaj používa), je potrebný veľký rozpočet.“
A ten si veru nie každá firma môže dovoliť. Veď sa hovorí, že taká Zuzana Plačková si za príspevok na svojom Instagrame pýta od päť- do desaťtisíc eur. Samozrejme, že cena je bez DPH, takže si k nej prirátajte ešte 20 percent. Kto promuje u Plačkovej a ďalších veľkých hráčov na „insta“ trhu, ten má na online reklamu vyčlenený pekne mastný rozpočet. Podľa odborníčky na sociálne siete však ani veľký dosah nemusí byť vždy pre firmu to pravé.
„Veľkí influenceri majú profily preplnené spoluprácami a veľakrát to vidieť a cítiť. Ľudia im to tolerujú, lebo si už na to zvykli. Na druhej strane sa jedna spolupráca v mori ďalších stratí. Ak sa u nich navyše zrazu objaví reklama na niečo, čo daný človek nikdy predtým nepoužíval, ľudia tomu neuveria. Taktiež ochota urobiť pre klienta niečo nad rámec dohodnutej spolupráce je u veľkých mien nízka.“
A práve tu sa otvárajú možnosti na spoluprácu pre menších influencerov, ktorí oslovia konkrétnu cieľovú skupinu s konkrétnymi záujmami.
Nejde len o čísla
Z opačného „brehu“ vníma vplyv mikroinfluencerov Simona Mištíková, riaditeľka PR agentúry DIVINO, ktorá s influencermi, aj tými menšími, spolupracuje už niekoľko rokov.
„Barterové spolupráce rozbiehame aj s ľuďmi, ktorí majú už dvetisíc či tritisíc followerov, keď vidíme, že odvádzajú dobrú robotu. Sú to ľudia veľmi profesionálni, len si ešte nestihli nájsť svoju základňu. Často majú pekné čísla, čo sa týka lajkov, komentárov pod jednotlivými príspevkami či počty pozretí alebo stiahnutí. Niekedy to môže presiahnuť aj čísla veľkých influencerov. A možnosti platených spoluprác vidíme už aj s influencermi, ktorí majú 10- či 15-tisícovú základňu, ak to môže mať efekt pre klienta.“
Zbehlá odborníčka na marketing a PR priznáva, že keď vyhľadáva influencerov, ktorí by mohli predstaviť produkt pre jej klientov, počet followerov nie je to najdôležitejšie, čo ju zaujíma.
„Vnímam skôr interakcie, spracovanie príspevkov, frekvenciu pridávania, formu storiek aj aké info má ten človek o sebe napísané. Pár dní influencera sledujem – s kým sa spája, ako mu ľudia reagujú, ako on reaguje späť, ako komentuje iných a akým spôsobom informuje. Či pasuje do stratégie klienta, s ktorým by som ho/ju potenciálne spájala, a taktiež si všímam, aké hodnoty vyznáva a či sú zhodné s hodnotami klienta. Podľa toho sa orientujem,“ dodáva Simona Mištíková.
Kým v minulosti bol boom lifestylových či gastroinfluencerov, ktorí pridávali najmä efektné fotky, trendom roka 2023 je podľa nej odbornosť.
Máte zaujímavú profesiu alebo záľubu, o ktorej máte dostatok vedomostí? Ste pediatrička, zubárka, právnička alebo sa venujete napríklad spánkovej terapii či netradičnému športu? Čokoľvek vysoko odborné a špecificky zamerané môže byť dobrým základom pre kariéru mikroinfluencera.
Možno na svoj profil nepritiahnete davy, ale rozhodne prilákate ľudí, ktorých daná téma bude do hĺbky zaujímať. A klientov z daného odboru, ktorí s vami radi nadviažu spoluprácu, lebo uvidia, že sa skutočne vyznáte a ich produkt kvalitne odprezentujete.
Firmy si ich pochvaľujú
Ak firmy, ktoré do influencerov vrážajú peniaze, niečo skutočne ocenia, tak je to individuálny a veľmi profesionálny prístup. Potvrdzujú to aj odborníčky z praxe.
„Mikroinfluenceri idú viac do detailov, mnohokrát sú zároveň blogeri, ktorí neuverejňujú iba fotky, ale ich príspevky majú hlbší odkaz a odbornejší charakter. Majú bližší vzťah so svojimi fanúšikmi, pretože tí daného influencera vnímajú ako svojho blízkeho kamaráta. A keď niečo predstaví, tak predaj je často efektívnejší. Vidíme to aj my v praxi. Veľkých influencerov využívame skôr na to, aby zvýšili o produkte všeobecné povedomie, a malý influencer zase skôr zabezpečí rýchle objednávky a predaj/ nákup, čiže pretransformovanie do tržieb,“ ozrejmuje Mištíková.
Spoločne s Jankou Bombovou sa zhodujú v tom, že malí influenceri si spolupráce omnoho viac vážia, a to aj za nižšie sumy, čo sa odzrkadlí na následných výstupoch na sociálnych sieťach. Veľkou výhodou je, že majú čas si daný produkt skutočne vyskúšať.
„Radi odpíšu svojim followerom, poradia, ako produkt používať, a urobia aj plnenie navyše. Extra príspevky či storky majú firmy rady. Takto dostanú značky za menej peňazí viac muziky. A vo finále môže byť konverzia smerom k nákupu vyššia, pretože úzko profilovaní influenceri, bez ohľadu na počet followerov, dokážu svoje publikum nasmerovať ku kúpe omnoho lepšie. Ľudia im jednoducho v rámci danej témy viac dôverujú,“ vraví manažérka Janka, ktorá sa živí tvorbou stratégií na komunikáciu a na predaj na sociálnych sieťach.
Navyše, ak sa klient rozhodne pre viacerých mikroinfluencerov za sumu, ktorú by dal za normálnych okolností jednému veľkému, tak zasiahne rôznorodejšiu cieľovú skupinu potenciálnych zákazníkov. A to veru nie je na škodu.
Tajomstvo vlastného produktu
Ak sme vás práve namotivovali a premýšľate, ako svoj profil spraviť viac profi a začať na ňom zarábať, mali by ste sa zamyslieť nad niekoľkými základnými vecami. V prvom rade odporúča Janka Bombová vybrať si nosnú tému. Čím bude konkrétnejšia, tým lepšie. Treba sa tiež rozhodnúť, či chcete, aby váš profil pôsobil edukatívne, motivačne, podporne alebo prípadne komunitne.
„Rady, tipy, triky, vlastná skúsenosť. To je to, čo ľudí na danú tému zaujíma. O to viac interagujú, teda lajkujú a komentujú, a tešia sa na príspevky daného influencera. To následne influencer dokáže predať firmám v rámci spolupráce.“
Ďalším bodom je plán, v ktorom si aspoň približne rozvrhnete, čo a kedy chcete predstaviť. Najhoršie totiž je ukazovať v jednom období priveľa produktov. Ak sa na vašom profile začne objavovať jeden reklamný príspevok za druhým, fanúšikovia začnú pochybovať o tom, prečo vás vlastne sledujú.
„Čím viac reklamy vidia, tým sú voči nej na danom profile imúnnejší. Faktorom na udržanie dôveryhodnosti je vyberať si spolupráce. Viem, že to pre malých influencerov znie ako z iného sveta, ale tento džob je beh na dlhú trať. A preto je niekedy lepšie počkať na spoluprácu, ktorá bude naozaj win-win-win. Teda poteší followerov, lebo je to zaujímavá téma, poteší influencera, lebo je dobre zaplatená, a v konečnom dôsledku aj firmu, lebo získa autentický obsah, predaj svojich produktov či služieb a prípadne aj propagačné materiály od influencera na ďalšie použitie,“ radí Janka.
Pridáva zároveň ešte jeden skvelý trik, ako si na sociálnych sieťach zarobiť. Tajomstvom úspechu je vlastný produkt! Čo si pod tým máte predstaviť?
„Nespoliehala by som sa len na spolupráce s firmami. To môže byť extra zárobok navyše, ale nie hlavný zdroj príjmu. Najlepšie, čo môže influencer urobiť, je mať vlastný online produkt na danú tému, ktorej sa venuje. Sám si určí cenu, obsah aj formu toho, čo predáva. A zároveň, povedzme si úprimne, keď človek predáva niečo vlastné, tak to komunikuje omnoho lepšie a častejšie, lebo mu na tom záleží.“
Ako získať followerov?
Možno si hovoríte, že aj tak by ste chceli svoje publikum rozšíriť. Veď máte určite skvelú tému, zaujímavé informácie aj efektné fotky, ktoré by mohli pritiahnuť viac ľudí. Len ako na to? Simona Mištíková radí zamerať sa na cieľovú skupinu, ktorej sa iní influenceri príliš nevenujú.
„Určite treba mať v rámci témy jasný názor, vytvoriť si okolo seba komunitu a netreba sa limitovať len na Instagram. Influencerom alebo ambasádorom sa dá fantasticky stať aj na LinkedIne. Na to sa momentálne tiež špecializujeme. A byť autentický, na tom to celé stojí a padá.“
Ako príklady úspešných mikroinfluencerov u nás uvádza @doubletrouble, @minidiamondblog, ktorá získala niekoľko zaujímavých spoluprác, takisto @moncmanlucia, ktorá je trénerkou a cvičí s mamičkami, alebo profil @nikolhrubjak. Dieru na trhu zaplnil aj profil klinickej biochemičky @_skumavka_ či @thetolerantcook, ktorá sa venuje kuchárskym receptom pre ľudí s potravinovými intoleranciami. Možno medzi nimi nájdete inšpiráciu, ako na to.
Aj Janka Bombová má pre vás pár tipov, ako si na profil pritiahnuť viac followerov. „Spôsobov, ako sa z bežnej osoby alebo nadšenca v rámci nejakej témy stane influencer, je niekoľko. Nič nestoja a prinesú mnoho. Zaberajú spoločné príspevky s iným profilom podobného zamerania, kde sú oba profily uvedené v hornej časti nad príspevkom. Alebo vyskúšajte spoločné live vysielania, kde môžu byť až štyri profily, a odporučiť sa medzi sebou navzájom. Dohoda o spolupráci s iným väčším profilom je tiež dobrý ťah a ak máte Facebook, tak skúste presunúť publikum z neho na Instagram. Hlavne sa venujte svojej téme a držte sa jej. Lebo to je dôvod, prečo vás niekto začal sledovať. Influencer by mal v príspevkoch pomáhať, vedieť poradiť, vysvetliť a tiež byť v kontakte s followermi v komentároch či v správach. Tak sa buduje dôvera medzi influencerom a publikom.“
Tak vidíte, profesionálnym influencerom sa môže stať doslova každý, kto sa bude snažiť a brať to zodpovedne. Aj svetoví odborníci na online marketing očakávajú, že v najbližších rokoch sa bude čoraz viac firiem obracať práve na mikroinfluencerov, tak nepremárnite svoju veľkú šancu.
Zdroj článku: Emma