6. marca 2022

V čase vojny sa marketing javí ako povrchný a smiešny. Ako ním však môže vaša značka reálne pomôcť?

Vzhľadom na to, čo sa momentálne deje tesne u našich východných susedov za našimi štátnymi hranicami, sa môže zdať, že na marketingu vašej značky skutočne nezáleží. Aj v tejto situácii však existujú spôsoby, ako môžete na tento stav situáciu reagovať bez toho, aby ste pôsobili necitlivo.

 Aj my rovnako ako mnoho iných ľudí vo svetle nepríjemných udalostí za našimi hranicami riešime otázku, čo je vhodné či nevhodné uverejňovať na sociálnych sieťach.

Minulý týždeň sme preto na našom profile a na profiloch niektorých našich klientov pozastavili pridávanie príspevkov či spustenie naplánovaných kampaní. Nebolo totiž vhodné ani dôležité ich uverejňovať práve teraz. Ktokoľvek, kto minulý týždeň strávil viac ako päť minút prezeraním obsahu na sociálnych sieťach, bol ohromený striedaním bežných marketingových príspevkov a reklám, po ktorých nasledovali fotky a videá ľudí na Ukrajine pripravujúcich sa na skutočnú vojnu.

Je ťažké brať vážne reklamu súkromnej značky, keď príspevok, ktorý po nej nasleduje, ukazuje, ako sú vlastne všetky hmotné veci každodenného života zbytočné. Prečo by sme v tejto situácii mali nakupovať nové oblečenie či kozmetiku, ak nám ďalšia Instastory ponúka pohľad na nepriateľské tanky či návod na to, ako najefektívnejšie pripraviť koktail Molotov?

 

Tieto nepríjemné kontrasty budeme vídať aj nasledujúce týždne. Preto je počas pokračovania konfliktu na Ukrajine dôležité byť citlivý pri marketingu vašej značky.

Pokúsili sme sa spísať pár myšlienok a rád, ktoré vám môžu pomôcť zorientovať sa v tom, ako počas prebiehajúcej situácie komunikovať na sociálnych sieťach:

 

Využite priestor na svojich sociálnych sieťach pre dobrú vec

Viac ako kedykoľvek predtým dbajte na zlaté pravidlo efektívneho marketingu. To uvádza, že 80 % vašich príspevkov na sociálnych sieťach by malo informovať, vzdelávať a prinášať hodnotný obsah vášmu publiku, zatiaľ čo len 20 % obsahu by malo priamo propagovať vašu firmu či produkty. Zdieľajte inšpiratívne príbehy, vyzvite svojich sledovateľov, aby nezostávali ľahostajní k aktuálnej situácii, nešírte na svojich profiloch informácie z neoverených zdrojov.

Inšpirovať sa môžete aj viacerými slovenskými i zahraničnými značkami, ktoré svoje publikovanie na sociálnych sieťach úplne pozastavili, a tak prenechali väčší priestor profilom, ktoré zdieľajú dôležitejšie informácie.

Podobný postup zvolila aj španielska značka Balenciaga, ktorá sa rozhodla zo svojich sociálnych sietí zmazať všetok obsah a nahradila ho jediným príspevkom v podobe ukrajinskej vlajky.

 

Zvoľte vhodnú komunikáciu

Uistite sa, že na vašich sociálnych sieťach a sieťach vašich klientov nezverejňujete príspevky, ktoré sú v aktuálnej situácii zbytočné či dokonca nevhodné. Skontrolujte, či vaše reklamné texty neobsahujú slová typu „invázia“, „útok“, „hlavice“, „výsadok“, „vojna cien“, „bitka“, „v boji“ a iné.

Hoci sa vám to môže zdať v danom kontexte trefné a výstižné, pre niekoho môžu byť tieto slová v momentálnej situácii nepríjemné či bezcitné a urážlivé. Starostlivo skontrolujte nasadenie kampaní, aby sa neumiestňovali na dezinformačných weboch či v článkoch, ktoré informujú o prebiehajúcej situácii a vaša reklama tam môže pôsobiť cynicky a neprimerane.

Zároveň pozorne sledujte, či nedochádza k nepravdivému/nevhodnému spájaniu vašej značky s aktuálnymi udalosťami (napríklad formou vtipov či meme obrázkov).

 

Najskôr konajte, potom komunikujte

Ak sa rozhodnete pomôcť, berte to ako záväzok a nie ako dobrý krok na zviditeľnenie vašej značky. Tu nejde o marketing, ale o skutočných ľudí v skutočnej vojne. Nekomunikujte pomoc, ktorá sa nestala, alebo je poskytnutá len z dôvodu zvezenia sa na aktuálne „populárnej“ vlne.

Ak sa o vašej pomoci rozhodnete vytvoriť príspevok na sociálne siete, nepridávajte ho tam preto, že sa chcete chváliť poskytnutou pomocou. Z príspevkov podobného typu nevytvárajte sponzorovaný obsah či reklamy.

Predpokladáme, že ste uverejnením podobného obsahu chceli dať vašim klientom a sledovateľom najavo, že vám, ako firme, nie je táto situácia ľahostajná. Možno ich svojím činom inšpirujete k podobnej pomoci.

Dostatočnou odmenou by vám však mal byť samotný dobrý pocit spolupatričnosti a nie vidina bezplatnej publicity v médiách.

 

Komunikujte tak, ako keby sa na vás pozeral celý svet

V aktuálnej situácii je najlepšie automaticky predpokladať, že vami zdieľaný obsah uvidia milióny ľudí na celom svete.

V dnešnej dobe sa virálnym môže stať prakticky čokoľvek. Preto na chvíľu zabudnite na skutočnú veľkosť vášho publika a choďte verejnosti dobrým príkladom.

 

Zdieľajte informácie z overených zdrojov

Vyberte si dve či tri médiá, ktoré budete sledovať. Medzi dôveryhodné zdroje patria tlačové agentúry ako Reuters, AFP, DPA, TASR a taktiež zahraničné a slovenské médiá, ktoré sa riadia novinárskym etickým kódexom.

Zdieľajte len overené informácie s uvedením zdroja. Nečerpajte informácie zo sociálnych sietí a nezahlcujte mediálny priestor ich zbytočným zdieľaním.

 

Inšpirujte sa veľkými značkami

Inšpiráciou v komunikácii vašej firmy pre vás môže byť aj množstvo svetových či slovenských značiek, ktoré už k prebiehajúcemu konfliktu vyjadrili svoje stanovisko. Na výnimočný stav u našich susedov zareagovali rôzne – od stiahnutia svojich pobočiek či produktov z Ruska (H&M, Plzeňský prazdroj, Staroprameň, Budějovický Budvar, Bernard, Apple, Volvo, Volkswagen, Škoda, Cadilac, Buick, General Motors, Chevrolet, Jaguar, Audi, GMC a i.) až po prísľub materiálnej a finančnej pomoci či pomoci utečencom, ktorí prídu do ich krajiny.

Známy e-shop s elektronikou alza.sk na svojom e-shope vytvoril špeciálnu sekciu, ktorá obsahuje najnutnejšie produkty z rôznych kategórií cez spacie vaky, hygienické potreby, plienky, vitamíny, lekárničky až po trvanlivé potraviny. Zakladateľ zároveň avizoval, že na pomoc Ukrajine pošle viac ako 970-tisíc eur.

Spoločnosť Airbnb ponúkla bezplatné ubytovanie pre 10 000 utečencov z Ukrajiny. Spoločnosť Visa prerušila vzťahy s množstvom ruských finančných inštitúcií a uviedla, že daruje 2 milióny dolárov na humanitárnu pomoc.

Hlavní poskytovatelia mobilných služieb vo svete sa vzdali poplatkov za hovory a textové správy do a z Ukrajiny. Zvážte, akú najrelevantnejšiu pomoc viete poskytnúť vy. Možností je mnoho.

 

Pomôcť vie aj menšia firma

K pomoci pre Ukrajinu sa zapojili aj menšie firmy. Urobili to napríklad zaradením virtuálnych produktov do e-shopov, ktorých kúpou zákazník prispeje vybraným neziskovým organizáciám.

Ponožková firma Fusakle zas ponúkla špeciálnu edíciu ponožiek, ktorých predajom podporila neziskovú organizáciu Človek v ohrození. Zároveň na slovensko-ukrajinské hranice poslali plné auto ponožiek, ktorých tam bol nedostatok.

Špeciálne produkty vytvorila aj slovenská značka kabeliek Dajana Rodriguez, grafická značka BRATISKA, módne značky Yoginess a Kompot a mnoho iných. Kaviarne a cukrárne poslali neziskovým organizáciám „víkendové tringelty“ či vyhradili dni v týždni, z ktorých zisk poputuje na pomoc ľuďom na Ukrajine.

Toto všetko je dôkazom toho, že aj menšie značky sú naozaj kreatívne vo formách pomoci.

 

Dbajte na duševné zdravie vašich zákazníkov ale aj kolegov

Rozprávajte sa o situácii s ľuďmi vo vašom okolí či vo vašej firme. Tým, ktorí prejavia záujem o pomoc zo strany psychológa, ponúknite kontakt na organizácie, ktoré poskytujú konzultácie verejnosti.

Sú nimi Národná linka na podporu duševného zdravia (0800 193 193), Linka dôvery IPčko(0800 500 333), Linka detskej istoty (116 111), Linka detskej dôvery (0907 401 749), Linka dôvery Nezábudka (0800 800 566) či Krízová linka pomoci (0800 500 333).

V tomto období je dôležité neostávať osamote. V prípade, že spozorujete, že je toho na vás veľa a prejavuje sa to v neschopnosti sústrediť sa na prácu alebo vykonávať bežné činnosti počas dňa, je vhodné vyhľadať odbornú pomoc.

 

Sledujte možnosti, ako pomôcť ľuďom, ktorí boli situáciou zasiahnutí

Zvážte svoje možnosti. Ujasnite si, ako môžete v tejto situácii pomôcť a kto vo vašom okolí a vašej firme môže potrebovať pomoc. Môžu to byť vaši klienti alebo vaši zamestnanci, či ich rodiny a blízki.

Najlepšie pomôžete ľuďom, ktorých máte na dosah. Či už sa rozhodnete pomôcť osobne, či ako firma, vždy je dôležité sledovať aktuálne informácie, aká pomoc je vlastne potrebná. Situácia sa veľmi rýchlo mení vďaka rýchlej mobilizácii a ochote pomáhať.

Krok vedľa však určite neurobíte finančnou pomocou, práve naopak. Tu je zoznam overených neziskových organizácií, ktoré spustili svoje zbierky:

 

A na záver pamätajte, sociálne siete sú úžasné na prepojenie ľudí a informácií. Zároveň však predstavujú tenkú čiaru medzi fikciou a realitou.

Preto vás prosíme, nerobte zo situácie na Ukrajine priestor na predaj či zviditeľnenie vašej značky. Práve tichá pomoc je tá nezištná a žiadaná. Nie je potrebné ju násobiť reklamou.

Ďalšie blogy